Incontinentie voor urine

Incontinentie voor urine wil zeggen dat u uw plas niet goed kunt ophouden. Het kan zijn dat u de urine niet goed kunt ophouden bij inspanning, zoals hoesten, niezen, lachen, tillen, traplopen, rennen of springen.

 

 

   

 

Dit wordt inspanningsincontinentie of stressincontinentie genoemd.

Het kan ook zijn dat u plotseling aandrang voelt om te plassen en het niet kunt tegenhouden tot u bij het toilet bent. Dit wordt aandrangsincontinentie of urge-incontinentie genoemd.

Sommige mensen hebben last van beide vormen van incontinentie.

Hoe ontstaat urine-incontinentie?

Stressincontinentie ontstaat als de afsluiting van de blaas niet goed werkt. Dit komt vooral voor bij vrouwen bij wie de bekkenbodemspieren verslapt zijn. De bekkenbodemspieren kunnen verzwakken of oprekken door een zwangerschap of bevalling. U kunt er ook aanleg voor hebben.

Als de bekkenbodemspieren zijn verslapt en de blaas vol loopt, is de sluitspier soms niet sterk genoeg om de urine tegen te houden. Door hoesten, niezen, lachen, tillen, traplopen, rennen, dansen of springen neemt de druk in de buik toe. Dat geeft ook druk op uw blaas, waardoor u ongewild urine kunt verliezen. Ook bij overgewicht neemt de druk op de blaas toe.

Aandrangsincontinentie ontstaat als de blaas extra prikkelbaar of 'overactief' is. Dit komt bij mannen en vrouwen voor. Doordat de spieren in de blaaswand plotseling samentrekken wordt de urine uit de blaas geperst. Dit kan zowel 's nachts als overdag gebeuren. Het kan ontstaan door een aandoening van de blaas of van het zenuwstelsel, of door een bijwerking van bepaalde medicijnen. Ook koffie en cafeine houdende dranken hebben er invloed op. Het lijkt erop dat soms de angst voor urineverlies zoveel spanning geeft dat ook dat de blaasspieren plotseling doet samentrekken.

Adviezen

U kunt oefeningen doen om de bekkenbodemspieren en de sluitspier van de blaas te trainen. Door deze oefeningen een langere periode dagelijks te blijven doen, krijgt u geleidelijk weer meer controle over uw blaas. U verliest dan minder gauw urine bij drukverhoging in de buik (bijvoorbeeld door hoesten, niezen, rennen, springen of lachen).

Als u te zwaar bent, dan kan afvallen helpen om de druk op de blaas en de bekkenbodemspieren te verminderen. De sluitspier kan hierdoor beter functioneren. Als u alleen bij bepaalde bezigheden uw plas niet kunt ophouden, bijvoorbeeld tijdens dansen of sporten, dan kunt u van tevoren een grote tampon inbrengen. De tampon ondersteunt de blaas vanuit de vagina. Hierdoor verkleint de kans op urineverlies.

Draag de tampon alleen op die momenten dat de kans op urineverlies groot is. Het is beslist niet de bedoeling dat u voortdurend een tampon draagt. Er bestaan ook speciale hulpmiddelen, zoals incontinentieluiers en absorberend ondergoed. Deze nemen de geur van urine op en houden de huid redelijk droog. Gebruik eventueel een beschermende zalf (siliconis creme of zinkzalf) op plekken waar urine met de huid in aanraking kan komen.

Zorg dat u voldoende blijft drinken (anderhalve liter per dag). Drinken heeft weinig invloed op ongewild urineverlies, met uitzondering van het drinken van alcohol.

Oefeningen voor de bekkenbodemspieren

Door te oefenen kunt u de bekkenbodemspieren en de sluitspier van de blaas versterken en beter onder controle houden. Het gaat hierbij om de spieren die u gebruikt als u het plassen even onderbreekt (afknijpt). Wanneer u zich in gedachten voorstelt dat u uw plas wilt ophouden, dan spant u die spieren aan. De spieren die u gebruikt om "af te knijpen" zijn uw bekkenbodemspieren. U kunt op elk moment van de dag, ook tijdens uw dagelijkse bezigheden, oefenen.

Contact

  Kasteellaan 17, 5855 AD Well
  0478 501743
  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 

Our Map